2023.10.31. 10:14
Ingyenes autópálya Magyarországon? Lassan lámpással kell keresni

Ha hazánk autópálya-térképére pillantunk jól látszik, hogy ingyenes autópálya vagy gyorsforgalmi út csak kevés akad. Az utak döntő többsége fizetős, sőt európai mércével mérve meglehetősen borsos árat kell az autósoknak fizetni az úthasználatért. 

 

Egy kis autópálya-történelem

Hazánkban az első autópályát 1964-ben kezdték meg építeni Budapest és Törökbálint között. Mivel a 60-as években még viszonylag kevés gépjármű futott, csak lassan épültek meg az ezt követő útszakaszok. Az igazi autópálya építési bumm a motorizáció fejlődésével a 80-as években következett be. Megépült az M7-es Budapesttől a Balatonig, az M1-es Győrig, majd később Hegyeshalomig. A rendszerváltás után megtorpant az autópálya-építés majd az uniós csatlakozás után, magánbefektetők bevonásával vett újabb lendületet. 

A hazai autópálya hálózat sugárszerűen köti össze a fővárost a vidéki központokkal, illetve az országhatárokkal, hogy csatlakozhasson az európai úthálózathoz. Ezenkívül kiépült a Budapestet elkerülő M0-ás körgyűrű, azonban ennek nyugati szakasza elsősorban az érintett települések ellenállása, valamint a magas költségek miatt a mai napig nem épült meg. Jelenleg hazánkban több, mint 1700 km autópályán lehet közlekedni, de ezek döntő többségére autópálya-matricát kell vásárolunk.

 
Mióta nem ingyenes az autópálya használata Magyarországon?

Hazánkban a 1990-es évek közepéig az autópályák használata díjmentes volt. A díjfizetés bevezetése után sorra épültek a sorompóval ellátott fizetőkapuk az autópályákon, ami jelentősen lelassította a haladást. A negatív tapasztalatok miatt 2000 után került bevezetésre a ma is működő matricarendszer.

Ennek alapján különböző kategóriákba sorolták be a járműveket. A D1 kategóriába tartozó személyautók részére főként nagyvárosok környékén még rendelkezésre áll néhány ingyen használható útszakasz, ugyanakkor a teherautóknak mindenütt fizetni kell.

2015-ben vezették be a megyei matricák rendszerét a meglévő fizetési konstrukciók mellett. Ennek lényege, hogy egy-egy megyére érvényes éves matricát is lehet vásárolni, így aki csak egy-egy megye fizetős útszakaszait veszi igénybe, annak nem szükséges országos matricát beszerezni. A VoxPay alkalmazásában az összes érvényes autópálya-matricát, így a megyei matricát is megvásárolhatod kényelmesen és gyorsan.

 

Hol találkozhatunk ingyenes autópálya-szakaszokkal?

Az egyik leghosszabb ingyenesen igénybe vehető útszakasz az M1-M0 találkozásától tart az M0-M5 találkozásáig, de ingyenes az M4-es autóút is Vecsés-nyugat és a Liszt Ferenc Reptér közötti gyorsforgalmi útszakaszon és Abony-észak és Törökszentmiklós-nyugat között.

Teljes vonalán díjmentes az M31-es autópálya, ami a Budapestet elkerülő M0 körgyűrű kiegészítő szakasza. Szintén teljes hosszaban autózható ingyenesen a Kecskemétet Békéscsabával összekötő M44-es autóút.  Az M60-as Pécstől az 58-as utat keresztező részig szintén díjmentesen használható.

Borsodban csak egy egészen pici szakasz ingyenes Miskolc-észak és Miskolc-dél között. Ezenkívül matricavásárlás nélkül közlekedhetünk az M76-os autóúton Balatonszentgyörgy, Balatonberény és Keszthely-Fenékpuszta között, az építés alatt álló M8-as autópályán és az M80-as autóúton, valamint a M9-es autóút meghatározott szakaszain. 

Mivel a fizetős és az ingyenes autópálya-útszakaszok száma évről évre változik, nem árt matricavásárlás előtt tájékozódni. Amennyiben naprakész információkat szeretnél kapni arról, hogy mely utak és útszakaszok ingyenesek, használd a weboldalunkon lévő országos és megyei térképeket!